Sablon. Sablon mindenhol!

Sziasztok!
Régebben beszéltem Viviannel erről, mikor egy kritikát írtam, természetesen az író fel volt háborodva. Tudom, hogy ez már x milliomodik bejegyzés az ilyenről, de úgy éreztem muszáj megosztanom veletek az én véleményemet erről. 
További szép napot!
Sutton S.
Címek
Már a címből is lehet következtetni arra, hogy érdemes-e elolvasni, egyáltalán érdemes-e megnyitni a blogot. Az olvasónak netán sikerül a blog témáját is leszűri. Állhat ez akár egy-két szóból, akár egy mondatból is. Lehet angol, lehet magyar, bár ez esetben nagyon elterjedt az angol címek - a fene tudja miért. Vegyük az angol címeket, amik a sablon címek közé tartoznak: egyszerű angol szavak, dalokból egy-egy rövidebb-hosszabb sor, dalcímek, film vagy sorozat címek, és a hatalmas fantáziával rendelkezők, mint például " My life", "Anyámkínjának a naplója", " I and xyx", "Dear Diary", "Dreams"," Mittudoménmilyen Gimi"," Love and Hope", "I'm wolf", vagy "I'm a vampire", idesorolhatnám a "Love or not?", és a "Best friend or not?" címeket is. És amik tele vannak hangulatjelekkel, és ehhez hasonlókkal. Persze mindig vannak kivételek, hiszen a kivételek erősítik a szabályt. A lényeg, hogy ne félj magyar címeket kitalálni, viszont ha úgy érzed az angol jobban tetszik, akkor találj ki olyat, amire azt lehet mondani: Hm, végre egy eredeti, normális cím! Felkeltette az érdeklődésem, tuti benézek!".

Nevek
Nevek. Nevek, amiktől frászt tudok kapni. Nem tudom ki hogy van vele, de ezzel engem az őrületbe lehet kergetni. Könyörgöm, nem veszed észre, hogy minden második blogban megtalálható ez a név?! Jó, lehiggadok. Korai, túl korai. Mi számít sablonnak? Lányoknál a Jessica, Holly, Ashley, Amanda, Isabelle, Jennifer, Jessie, Lily, Lisa, Elizabeth, Anna, Hannah, Alice, Amber, Katrina, Caroline, Amy, Sandra, Megan, Darcy, Olivia, Taylor, Sophie, Sophia nevek. Fiúknál a Spencer, Adam, Harry, Taylor, Louis, Max, George, Liam, Jack, Jake, Tom, Alex, David, Thomas, Alexander, Josh nevek nagy népszerűségnek örvendenek a blogspot világában. A legelterjedtebb vezeték nevek a Parker, Morgan, Smith, Clark és Turner. Amitől tényleg falra mászom, ha egy blogban nincs általad kreált, a te elméd szülötte karakter. Egy sem. Például: meglátom Lucy Hale képét - nem fogjátok kitalálni milyen nevet talált ki neki az író -, az általa megformált karakter neve nemmás mint Lucy Hale! És átlagos lány! Hát jó. Ennyire nincs fantáziája annak a drága írónak? A másik a fantasy könyvbeli nevek. Na, erre nagyon allergiás vagyok. Egyik blogban nézem a szereplőket, erre mit látok, Katniss Everdeen. Én "WTF?!" fejjel ültem a gép előtt. Blogger neved nem érdekel, ha az, de ne karakternév legyen. Tudtam ilyen név nem létezik, ami azt jelenti teljes mértékben kitalált. Vagy Finnick Odair. Akár Luna Lovegood. Gondolj bele, mennyi időbe telhetett az írónőnek, amíg kitalálta ezeket a neveket! Te pedig lekoppintod. Ennyi erővel lehetne a karaktered neve Zsákkos Frodó, Szméagol, Voldemort. Van még egy eset, amit "keverésnek" hívok. Példa: Patrícia Morgan. Tessék?! Ha egyszer magyar emberekről szól a történeted, akkor ne keverd, ha külföldiekről, akkor legyen az. Ne, kérlek, ne keverd a kettőt!
Könyörgöm, ha nem tudsz kitalálni egyedinek mondható nevet, akkor vedd a fáradtságot, és pötyögd be abba a kib*baszott - elnézést kérek - gugliba, hogy angol lány nevek! Vagy ehhez hasonlót. Én direkt hoztam az egyik bejegyzésben pár nevet, de lehet kérni, szívesen hozok. Írsz chat-ben, szerkesztőtársaim, vagy én hozok.

Karakterek
Dorothy hozott már erről egy bejegyzést. Teljes mértékben egyetértek a véleményével. Talán Ebba Zingmarkot emelném ki. Ő az a lány - ha vörös hajúról van szó -, mindig megtalálható. Tisztában vagyok vele, a vörös hajú lányok ritkák, mint a fehér hollók, de róluk is hoztunk/hoztam külön bejegyzést, más design blogon is lehet találni. Találsz barna, szőke hajú lányokat is, akik ismétlem, nem agyonhasználtak. Természetesen kérésre mindig hozunk újabb és újabb adagot, a színes hajútól kezdve kopaszig.

Kinézet
A másik, amire nagyon allergiás vagyok. Sokszor láttam olyat, hogy egy blognak gyönyörű a kinézete, erre pár hét múlva megváltoztatja valami iszonyú rondára. Erre még a mai napig nem tudok mit mondani, de ez mellékes.
Honnét tudjuk, hogy sablon a blog, pedig még bele se olvastam? Véleményem szerint a tehetséges, igényes íróknak csodálatos, legalábbis nem rossz kinézetet varázsolnak a blogra. Lehet nincs érzékük hozzá, de legalább a határt megütik. Ha nincs igazam, akkor kérek minimum három példát. Szerintem ilyen nincs. Ha kell példákkal igazolom az állításom. Persze mindenkinek más a "tehetséges" író.
Az összecsapott, ocsmány fejlécekről meg lehet állapítani, hogy érdemes-e több időt tölteni-e a blogon. Akár csak ránézel, szerintem rögtön el tudod dönteni. Fejléc, háttér, modulok, betűtípus, betű, és szövegszín. Ezek alapján lehet eldönteni.

Történetek
Direkt ezt hagytam legutoljára. Szerintem ez sikerült a leghosszabbra az összes többi közül.
Mit is tartok/tartunk sablon történetnek? Azt, amit minden második blogon meg lehet találni. Sablon alapötlet sablon szereplőkkel. És, amit annyira véd a drága író, mikor kritikát kér. Semmi egyedi. Az egész nagy nullát ér. Javaslom, ha a "prológus" úgy kezdődik, " Jenna vagyok, ő a barátnőm, Lily. Jövő hónapban leszek 18, és kaptam egy jegyet a kedvenc bandám koncertére...", vagy " Londonba költöztünk, mert apa az egyik híres banda/énekes menedzsere...", azonnal lépj ki. Nem érdemes ott időzni. Az egész tele van helyesírási hibákkal, rövid, tő mondatokban ír le mindent az illető, rövidek a bejegyzések, több kép van egy részben, mint szöveg, kevés a leírás. Röviden úgy lehetne jellemezni a sablon történeteket: sz*r történet, sz*r kinézettel, sz*r íróval - ismét bocsánatot kérek a kifejezésért.
A főbb sablon történetek több kategóriára bontható:
- Fanfiction:

  •   One Direction: egyértelmű, hogy ez a legelterjedtebb, ezen belül a a Harry Styles, őt követi a Zayn Malik, és utána Louis Tomlinson, Niall Horan és Liam Payne fanfiction. Nap, mint nap találkozok tizennyolcmillió Harry-sel és Zaynessel. Persze akad pár jó a többi fiúval is, de... Térjünk a lényegre. Hogy kezdődik mindegyik? Vagy találkoznak egy parkban/koncerten/étteremben, valamilyen baleset miatt, az egyik srác barátnője/rokona/féltestvére/testvére, és első látásra egymásba szeretnek. Következménye: lefekszenek/kiderülasrácrosszfiú/alányterheslesz/megutáljákgeymást/gyilkosok/máramásodikfejezetbensmárolnak/valamelyiksrácbeleszeretalányba. Ennek is rengeteg fajtája van, amiről Dorothy szintén írt már bejegyzést. Ezt nem részletezném tovább.
  • Marcel/Harry Styles: muszáj volt külön vennem. A Best Song Ever nevű klip megjelenése óta, amiben Harry egy Marcelt, a flúgos fiút alakítja, tucatjával lehet ilyet találni. itt vagy barátok, testvérek, netán nem is tudnak egymásról. Ezekben  Harry a rossz fiú, Marcel, pedig mindent megkap. Vagy valami ehhez hasonló.
  • Justin Bieber: Justin vagy jó, vagy rossz fiút alakít. A csaj utálja, és beleszeret, vagy fordítva, megmenti, vagy mit tudom én, fogalmam sincs mit írhatnék, de erre is érvényesek a fent leírtak. 
  • Big Time Rush
  • ByTheWay

- Gimis 
- Naplós 
- Amnéziás 
- Rákos
- Árva
- Balettos/táncos

Természetesen, mint mindenhol, itt is vannak kivételek. Azt hiszem mindent leírtam ezzel kapcsolatban. Ezzel nem akarok szidni senkit, csupán elmondtam a véleményemet. Ne állj be a sablon történeteket sorába, viszont ha a fent említett kategóriákból választasz, és arról írsz történetet, ügyelj arra, hogy minél egyedibb legyen! Fő az egyediség!

6 megjegyzés:

  1. Kedves Sutton!

    Minden egyes szóval egyetértek. Néha én is elgondolkodom, hogy komolyan nem tűnik fel ezeknek a sablon "íróknak", hogy nem azért kapnak sz*r kritikákat, mert vacak a sztori/a szereplők/és minden, és nem azért, mert egészen véletlenül (mert 100%, hogy ez lehet az oka) a kritika író irigységből nem hajlandó meseszép tündérmesének nevezni a történetet. Egyszer majdnem jelentkeztem egy blogra kritikaírónak, ahol próbaként írni kellett egy kritikát egy megadott blogról. Kiválasztottam egy 1D-set - nem mintha a többi nem olyan lett volna -, és úgy döntöttem, hogy messziről elkerülöm a kritikaírói posztot errefelé, mert az első öt fejezetnek nevezett valami után a fejemet fogtam... Képzeld el, a Selena Gomez által megformált Jenna (asszem ez volt a neve) és legjobb barátnője kapnak apucitól egy jegyet egy One Direction koncertre. Kifele menet a gyönyörűen elragadó Jenna talál a folyosón egy répát (répát?), mire megjelenik Louis és csak úgy elkéri a random csaj telefonszámát, és számot cserélnek. Az átlagos életű lány aznap este felhívja a világ legjóképűbb pasiját, de egy lány veszi fel a telefont, és a világ összeomlik körülötte. (megjegyzés: Owww...) Másnap reggel telefonhívást kap Harry Stylestól, aki elmondja, hogy Louis egy szemét hogy más csajhoz ment, DE ő nagyon kedveli Jennát és szeretne vele vacsorázni. Ekkor kellett nekem a nyugtató... honnan a fenéből tudta Harry Jenna számát? Egy büdös szót sem beszéltek ahhoz, hogy Harry biztos legyen abban, hogy tetszik neki a csaj. Ó, és mindez három, tíz-tizenöt soros fejezetből állt. Végig sem olvastam, és búcsút is vettem a gondolattól, hogy kipróbáljam magam kritikaíróként, mert én nem bírnám azt a "stresszt" és idegrohamot, amit átélnék egy-egy blog olvasása közben. Egyébként azt sem tudom megérteni, hogy miért kell ezeknek a 1D/Justin Bieber/ByTheWay/BTR fanficeknek romantikus történeteknek lenni. Egyszer már leírtam ezt egy másik bloghoz, ahol kampányt indítottak a sablonos 1D & Bieber blogok ellen, hogy ha én úgy döntenék, hogy mondjuk One Direction blogba kezdek (soha!), akkor meg sem fordulna a fejemben, hogy konkrét szerelmi szálat indítsak... akkor épp a Másnaposokat néztem, ezért abban a pillanatban leírtam, hogy én olyat találnék ki, hogy a banda mondjuk Japánba utazik a turnéja alatt, és egy alaposan átbulizott éjszaka után kómásan ébrednek egy ismeretlen helyen... és a történet arról szólna, hogy hogyan találnak vissza a szállodába, ahol már rég keresik őket... vagy akármi, csak ne azt kelljen olvasnom, hogy a lány volt olyan kedves és megtalálta a srác répáját... :D

    Üdv,
    MV

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves MV!

      Örülök, hogy egyet értettél. A kritikaíróknak egyfajta türelem kell - saját tapasztalatból beszélek - , hogy ne kapjon agyf*szt a sok szörnyűségtől, amit olvas. Megértem miért döntöttél úgy.
      A történet ismerős, lehet, erről írtam kritikát anno. Én sem értettem az egészet, és a végén még az író volt felháborodva. Nyugodj meg, én sem értem. Nem kell mindennek romantikusnak lennie. Na, azt a történetet biztos elolvasnám! :D

      Puszi,
      Sutton S.

      Törlés
  2. Kedves Sutton!
    Értékelem, hogy ezt le mered írni. És értékelem magamat, amiért ezt le merem írni. Teljesen egyetértek veled, minden egyes szóval. Egyébként nagyon bírom ezt a blogot. De tudod, hogy mi még felháborító? Hogy az a blog, amelyik egy teljes koppintás, egy filmről, ami ugyanazt írja le ami a movie-ban van, kiakad, hogy azt írom a kritikába, hogy találjon ki valami egyedit, abba kezdjen bele, vegyen fel valakit, aki megnézi, hogy van-e benne helyesírási hiba, mert az is volt benne. Nem szeretném megnevezni, ugyanis nem bántani akarom az illetőt. Úgyhogy... ja. Ennyit akartam.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Sage!
      Igazán örülök annak, hogy értékeled és bírod a blogot - amit nagyon köszönünk. Én értékelem az olyan embereket, akik merik kinyilvánítani a véleményét, legyen bármilyen. Akár burkolt formában, akár nyersen.
      Teljesen megértem a felháborodásodat. Az ilyeneket utálom a legjobban. Az ilyen írók nem értem mit akarnak, és azt értem, hogy mire fel nekik? Miért ők vannak felháborodva, ha ez az igazság? Egy kritika alapja az igazság.

      Törlés
  3. Kedves Sutton!
    Én is egyetértek teljes mértékben.Bár én mondjuk nem kritikaíró szemmel nézem ezeket a blogokat, hanem csak egyszerű, érdeklődő olvasóként.De én is meglátom egyből hogy melyik blogot érdemes inkább egyből bezárni, és soha vissza se nézni rájuk. És hát igen, ezek az 1D-s, Selena Gomez-es....stb. blogok.Én elképzelni sem tudom hogy kik azok akik azokat a sablonblogokat olvassaák anélkül hogy vagy felb*sszák az agyukat, vagy elaludjanak közben.Sőt kik azok ezt leírják?Hogy nem unják?Én minden blogírónak azt ajánlom, hogy olvassa el előbb amit ír, vagy gondolja jobban át.Képzelje magát egy olvasó helyébe és kezdje el azt a moslék sztorit olvasni.Vagy aki írja annak fel se tűnik hogy sz*r?Annyira nem bírom ezeket....Épp a minap is egy ilyen blogba futottam bele, de az olvasásig el sem jutottam....a kinézet is megtette a hatását. Ja és a végén! Mikor megkapja a kritikát akkor meg neki áll feljebb....na de mindegy is...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Lili!
      Örülök, hogy eggyel több személlyel gyarapodott azoknak a listája, akik egyetértenek velem. Sajnos, én már csak unaloműzés céljából látogatok meg sablonokat, amiket villámgyorsan be is zárok.
      Egyetértek veled. Én sem értem, hogyan képesek egyes emberek olvasni, ami rosszabb írni ilyen 'történeteket'. Már megedződtem, annyi sablont láttam már, de még mindig nem értem, miért tartják az ilyen 'bloggerek' nagyra magukat. A kritika, khm, azaz a kényes pont. Az egyetlen dolog, amit képtelenek elfogadni. Sajnos.

      Törlés